ZIELONA SZKOŁA 2018 !!!

W dniach od 22.05 do 25.05. 2018r. uczniowie klas IV –VII Szkoły Podstawowej nr1 im. Jana Pawła II w Sulejowie przebywali na Zielonej Szkole w Słubicach. Grupa licząca 48 osób pod opieką nauczycieli: mgr Anieszki Marzec- kierownika i organizatora wycieczki, mgr Beaty Dudkiewicz, mgr Katarzyny Feldman i mgr Bożeny Pawlik została zakwaterowana w Hotelu Olimpik Park w Słubicach, położonym tuż przy granicy z Niemcami. Pierwszego dnia uczestnicy mieli okazję zwiedzić poniemieckie bunkry w Pniewie i odświeżyć sobie wiedzę historyczną z okresu poprzedzającego wybuch II wojny światowej. W drodze do miejsca noclegu uczniowie szkoły noszącej imię Jana Pawła II mogli obejrzeć największy na świecie pomnik Jezusa Chrystusa Króla Wszechświata w Świebodzinie. Wysokość pomnika wynosi 36 m. Forma rzeźby nawiązuje do pomnika Chrystusa Odkupiciela w Rio de Janeiro, od którego jest o 3 metry wyższa.
Drugiego dnia wycieczki wyruszyliśmy zwiedzać Berlin. Stolica Niemiec przywitała nas piękną słoneczną pogodą. Po przejeździe wzdłuż pozostałości Muru Berlińskiego udaliśmy się na spacer po mieście. Rozpoczęliśmy od najbardziej znanego placu we wschodniej części Berlina –Aleksanderplatz. Plac został nazwany na cześć cara Rosji Aleksandra I, przez berlińczyków nazywany jest w skrócie Alex. Oprócz tego, że stanowi on centralny węzeł komunikacyjny to znajduje się na nim Berlińska Wieża Telewizyjna o wysokości 368 metrów. Jest to najwyższy budynek w Niemczech i czwarty co do wielkości wolnostojący obiekt w Europie.
Zaciekawił nas również Zegar Światowy Urania. Główną jego część stanowi dwudziestoczterobok, który obraca się na słupie. Każda ze stron tego wieloboku odpowiada jednej z 24 stref czasowych świata. Powyżej i poniżej oznaczeń godzin, na aluminiowej obudowie, widnieją nazwy miast, znajdujących się w odpowiednich strefach czasowych. Ponad zegarem góruje model naszego układu słonecznego. Jego planety okrążają słońce po swoich metalowych orbitach raz na minutę.
Aleksanderplatz stanowi jedno z ulubionych miejsc spotkań berlińczyków oraz turystów. Nam najbardziej przypadła do gustu fontanna Neptuna- usytuowana tuż obok, przy której postanowiliśmy zrobić sobie pamiątkowe zdjęcie.
Następnie pod opieką przewodnika udaliśmy się na Wyspę Muzeów. Jest to jeden z najważniejszych kompleksów muzealnych świata, obejmujący: Muzeum im. Bodego , Muzeum Pergamońskie, Nowe Muzeum, Starą Galerię Narodową oraz Stare Muzeum. W zbiorach Wyspy Muzeów znajdują się głównie eksponaty archeologiczne oraz dzieła sztuki z XIX w.
W 1999 r. Wyspa Muzeów, jako unikatowy zespół architektoniczny i kulturalny, została wpisana na listę dziedzictwa kulturowego UNESCO.
Zwiedzanie Wyspy Muzeów stanowiło doskonałą okazję do zetknięcia się z symbolami wielkiej niemieckiej kultury i przełamaniem stereotypu patrzenia na Niemcy jedynie w kontekście bolesnej historii.
Zmierzając do kolejnego punktu naszej wyprawy – siedziby Bundestagu minęliśmy Bebelplatz – plac na którym znajduje się podziemny pomnik upamiętniający spalenie przez hitlerowców w maju 1933 roku 20 tysięcy książek. Obok pomnika znajduje się tabliczka z aforyzmem niemieckiego poety Heinricha Heinego ,,Tam, gdzie pali się książki, w końcu pali się też ludzi.” Potwierdzeniem tej okrutnej prawdy był kolejny mijany przez nas monument- Pomnik Pomordowanych Żydów Europy zaprojektowany przez Petera Eisenmana. Rozciągający się na powierzchni 19 tyś. m². Budowla składa się z 2711 betonowych bloków-steli (po jednym na każdą stronę Talmudu) ustawionych w równoległych szeregach z niewielkim odchyleniem od pionu. Najwyższe bloki mierzą 4,7 m wysokości. Na obrzeżu pomnika rośnie 41 drzew. Między szeregami bloków znajdują się wybrukowane kostką przejścia o szerokości 95 cm. Symbolika obiektu podkreślona jest prostotą formy. Pomnika Ofiar Holokaustu nie da się minąć obojętnie. Upamiętnia on tragedię i cierpienie Narodu Żydowskiego i zmusza do refleksji nad życiem, śmiercią oraz odwieczną walką dobra ze złem.
Kolejnym przystankiem na naszej trasie był Reichstag –siedziba niemieckiego parlamentu i jeden z symboli Berlina. Miejsce posiada burzliwą historię nierozerwalnie związaną z historią Niemiec. Jego mury były przez dwa stulecia niemymi świadkami zmieniających się ustrojów państwa niemieckiego- cesarstwa, Republiki Weimarskiej, III Rzeszy, Berlina podzielonego murem i w końcu zjednoczonych Niemiec. Spod budynku Bundestagu przespacerowaliśmy w kierunku Bramy Brandenburskiej. Jest to najbardziej znana budowla w Berlinie będąca symbolem Pokoju i Wolności. Następnie udaliśmy się by zobaczyć słynny Kościół Pamięci Cesarza Wilhelma- świątynię ewangelicką położoną w pobliżu ul. Kurfürstendamm, gdzie oczywiście nadarzyła się okazja do zakupu pamiątek. Na koniec odwiedziliśmy Muzeum Techniki, w którym zgromadzono przeróżne eksponaty dotyczące historii techniki: komunikacji, produkcji, energii i transportu, żeglugi wodnej i powietrznej. Dzięki bogatej ofercie Muzeum jest skarbnicą wiedzy i wrażeń zarówno dla młodszych, jak i dla starszych zwiedzających. Dzień pełen wrażeń uwieńczony został rozgrywkami sportowymi na pięknym stadionie w Słubicach –miejscu naszego zakwaterowania.
W czwartek znów wybraliśmy się do Niemiec. Tym razem celem naszej podróży był Tropical Island 60 km od Berlina. Pobyt w kompleksie imitującym tropikalne wyspy był nie lada atrakcją dla wszystkich uczestników wycieczki. Zjeżdżalnie wodne, baseny z jacuzzi i las tropikalny to niesamowite miejsca, w których można odpocząć od codzienności i wspaniale się bawić, co też robiliśmy przez cały dzień.
Niestety, wszystko co dobre szybko się kończy. Piątek był ostatnim dniem naszej wycieczki. W drodze powrotnej zwiedziliśmy Poznań. Podziwialiśmy Starówkę i legendarne poznańskie koziołki, a na koniec po obiedzie ,,U Bamberki” udaliśmy się w ,,objazdową’’ literacką podróż śladami bohaterów Jeżycjady Małgorzaty Musierowicz. O historii miasta opowiadała nasza przewodniczka i pilot wycieczki p. Magdalena Milerowska.
Droga do domu upłynęła szybko i miło. I choć Zielona Szkoła już za nami, to wspomnienia pozostaną na długo w naszej pamięci.