SŁAWUTA

17wrzesnia 2018 roku wczesnym rankiem grupa młodzieży ze Szkoły Podstawowej nr 1 im. Jana Pawła II w Sulejowie i Szkoły Podstawowej nr 1 im. Jana Pawła II w Kolonii Witów wraz z opiekunami wyruszyli na Ukrainę do Sławuty.
Zostaliśmy zaproszeni przez władze miasta partnerskiego w ramach wymiany młodzieży.

17.09.2018 wieczorem po przyjeździe zakwaterowano Nas w hotelu „Slavutczanka”, z dziećmi spotkały się z władze miasta.
18.09.2018 zwiedzaliśmy miasto Ostróg, akademię i zamek. Pierwszy gród wzmiankowany w 1100 r. Wojewoda kijowski Konstanty Wasyl Ostrogski przebudował w stylu renesansowym zamek i bramy miejskie. Od XVII w. siedziba ordynacji, która w chwili powstania była największym tego typu majątkiem w Rzeczypospolitej. W jej skład wchodziły 24 miasta i 592 wsie. Do dziś zachowały się ruiny zamku książąt Ostrogskich, w tym monumentalna baszta. Popołudniu braliśmy udział w zajęciach sportowych, tanecznych i manualnych. Oglądaliśmy wyścig gokartów skonstruowanych przez uczniów i loty modeli samolotów tez własnej budowy.
19.09.2018 całodniowa wycieczka do Lwowa. Lwów to o wiele więcej niż dawne polskie miasto na Ukrainie. Dzięki swojemu położeniu i złożonej historii zyskał nową jakość. Nie znajdzie się jej nigdzie w Polsce, a i w innych krajach trudno o podobny klimat. Można przyjechać tu dla historii, spacerów zabytków czy ludzi, a z każdej perspektywy będzie to nieco inne miasto. Obowiązkowy punkt wizyty we Lwowie to Cmentarz Łyczakowski. Bardzo duża nekropolia, w obrębie której znajduje się Cmentarz Orląt Lwowskich. Koniecznie trzeba tu być. Cmentarz Orląt zapiera dech w piersiach. Nagrobki Konopnickiej, Zapolskiej, Grottgera, Bełzy wyjątkowo przypominają o polskości tego miasta.
20.09.2018 zwiedzaliśmy miasto, zobaczyliśmy muzeum miasta, byliśmy także w jednej szkół Sławuty. Uczniowie przygotowali dla Nas koncert i kiermasz z ukraińskimi słodkościami, własnoręcznie przygotowanymi.
Po obiedzie zwiedzaliśmy dom twórczości dziecięcej, poznaliśmy tańce ukraińskie, pieśni, gotowaliśmy potrawy, wspólne bawiliśmy się. Było magicznie….

21.09.2018 po śniadaniu poszliśmy do kościóła św. Doroty, spotkaliśmy się z księdzem Janem. Opowiedział o historii rodziny Sanguszko. Spotkanie było ogromnym przeżyciem dla Nas wszystkich. Bardzo osobistym.,,,duchowym.
Od godziny 15 uczestniczyliśmy w obchodach dnia miasta. Bralismy udział w uroczystym pochodzie, wystawie osiągnięć lokalnych firm «Made in Sławuta». Wieczorem bawiliśmy się na koncercie ukraińskich artystów.

22.09. 2018 wybraliśmy się z miłą wizytą do Szkoły nr 4, to właśnie uczniowie tej szkoły byli u nas w czerwcu. Piękna szkoła, wyjątkowy klimat i cudowni uczniowie, charyzmatyczni nauczyciele. Nasze dzieci brały udział w lekcji chemii. Ciekawie i zabawnie. Dzieci chętnie działały, znakomicie radziły sobie ze zrozumieniem języka ukraińskiego. Potem byliśmy na lodach i w wesołym miasteczku. Wieczorem po pożegnalnej kolacji zaplanowana była dyskoteka pod chmurką niestety w ostatnim dniu zaczęło padać.

23.09.2018 po śniadaniu ruszyliśmy w drogę powrotną…w Sulejowie byliśmy o 21…

Wróciliśmy… z ogromną satysfakcją i radością, że mogliśmy tyle zobaczyć, tyle przeżyć. Poznać niezwykłych ludzi, kulturę i historię miasta i Ukrainy. Zachwycić się Ich dobrem, spokojem i radością.

Dziękujemy Władzom Sławuty za zaproszenie, naszym włodarzom za sfinansowanie naszej wyprawy.

Zapraszamy do Sławuty… .warto.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Informacje, Wycieczki, Wydarzenia. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.