SŁAWUTA 2019

17 września 2019 roku wczesnym rankiem grupa młodzieży ze Szkoły Podstawowej nr 1 im. Jana Pawła II w Sulejowie i Szkoły Podstawowej nr 1 im. Jana Pawła II w Kolonii Witów i Uszczyna wraz z opiekunami wyruszyli na Ukrainę do Sławuty.
Zostaliśmy zaproszeni przez władze miasta partnerskiego w ramach wymiany młodzieży. Uczniowie zaprzyjaźnionej Szkoły nr 4 w Sławucie gościli u Nas w sierpniu tego roku.

17.09.2019 Wieczorem po przyjeździe zakwaterowano Nas w hotelu „Slavutczanka”, zjedliśmy kolacje z gospodarzami miasta i przyjaciółmi ze Szkoły nr 4.

18.09.2019 Zwiedzaliśmy miasto Sławuta. Panteon poległych w II wojnie światowej, pomniki bohaterów walk z okupantem, nowy plac zaprojektowany przez młodzież nazwany imieniem poety ukraińskiego Szewczenki. Po obiedzie byliśmy z wizytą w nowoczesnym zakładzie „Aqua-Rodos” sp. z o.o. – wiodący producent w branży meblarskiej na Ukrainie, który wykorzystuje innowacyjny, europejski, wysokiej jakości sprzęt, korzysta z kwalifikowanej pracy pracowników i ma ustanowiony system kontroli jakości (ISO 9001) zapewniając tym samym produkcję najwyższej klasy mebli domowych. Po kolacji mieliśmy spotkanie z młodzieżą.

19.09.2019 Rankiem byliśmy zobaczyć najstarsza piekarnie w mieście niedawno czczono jej 90 jubileusz. Byliśmy przy produkcji chleba, ciastek tortów….słodka pokusa. Po obiedzie wybraliśmy się z wizytą do Szkoły nr 4, to właśnie uczniowie tej szkoły byli u nas w sierpniu. Piękna szkoła ( bardzo dużo korzystnych zmian) , wyjątkowy klimat i cudowni uczniowie, charyzmatyczni nauczyciele. Nasze dzieci brały udział w lekcji chemii. Dzieci chętnie działały, znakomicie radziły sobie ze zrozumieniem języka ukraińskiego. Wykonały dwa doświadczenia i przygotowały dla siebie pamiątkowe kryształkowe ozdoby.

20.09.2019 Zorganizowano dla nas i dla uczniów z zaprzyjaźnionej szkoły całodniowa wycieczkę do stolicy Ukrainy Kijowa. Byliśmy w ogrodzie botanicznym, muzeum meduz, na Placu ( Majdan) Niezależności.
Zwiedzając Majdan trzeba mieć świadomość, że w tym miejscu rozlała się krew dziesiątek ofiar protestów. Na przełomie 2013 i 2014 r. trwały tu walki między obozem proeuropejskich aktywistów, a obozem rządowym, wywołane rezygnacją prezydenta Janukowicza z podpisania umowy stowarzyszeniowej z Unią Europejską. Aktualnie zabudowania placu zostały doprowadzone do stanu sprzed zamieszek. O krwawej historii przypominają dziesiątki zdjęć ofiar.

21.09.2019 Po śniadaniu poszliśmy sadzić przywiezione przez Nas róże. Wraz z władzami miasta i delegacjami miast partnerskich posadziliśmy je w centrum miasta na pamiątkę wspólnych chwil. Pozostałe róże wsadzone zostały przy Kościele św. Doroty i w Szkole nr 4.
Od godziny 15 uczestniczyliśmy w obchodach dnia miasta. Bralismy udział w uroczystym pochodzie, Wieczorem bawiliśmy się na koncercie ukraińskich artystów. O 21 godzinie braliśmy udział w Performance – sytuacji artystycznej, „Jajko” jako symbol początku.

22.09. 2019 Dzisiaj wyjrzało słonko. Braliśmy udział w festiwalu folklorystycznym. Koncerty, wystawy, pokazy sztuki ludowej, warsztaty rękodzieła . Super zabawa. Pożegnalne spotkanie z naszymi Przyjaciółmi z Ukrainy. Wzruszające i budujące. Dziękujemy bardzo.

23.09.2019 po śniadaniu ruszyliśmy w drogę powrotną…w Sulejowie byliśmy o 22 godzinie.

Wróciliśmy… z ogromną satysfakcją i radością, że mogliśmy tyle zobaczyć, tyle przeżyć. Poznać niezwykłych ludzi, kulturę i historię miasta i Ukrainy. Zachwycić się Ich dobrem, spokojem i radością.

Dziękujemy Władzom Sławuty za zaproszenie, naszym włodarzom za sfinansowanie naszej wyprawy.

побачимо

Ten wpis został opublikowany w kategorii Informacje, Wycieczki, Wydarzenia. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.